POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 


 

Etyczne założenia i etyczna konsekwencje psychoterapii

Jacek Prusak SJ

Z dużym zainteresowaniem przeczytaÅ‚em nadesÅ‚ane przez pozostaÅ‚ych uczestników debaty „Etyka w psychoterapii” teksty. Nie sposób z każdym z nich dyskutować, tym bardziej, że nie czujÄ™ siÄ™ kompetentny do szczegółowych i pogÅ‚Ä™bionych analiz etyczno-filozoficznych. SkupiÄ™ siÄ™ na wÄ…tkach deontologicznych, na „warsztacie” psychoterapeuty, ponieważ ten rodzaj analizy jest mi profesjonalnie najbliższy. Mam nadziejÄ™, że bÄ™dzie to dalszy przyczynek do tekstu prof. Aleksandrowicza.

Swoje refleksje zorganizujÄ™ wokół etycznych zaÅ‚ożeÅ„ i etycznych konsekwencji psychoterapii jako sztuki (a nie zwykÅ‚ego „rzemiosÅ‚a”) rozpoznawania i usuwania przeszkód na drodze rozwoju pacjenta. Takie rozumienie psychoterapii (por. Yalom, 2003) wykracza oczywiÅ›cie poza sens, jaki nadaÅ‚ jej w swoim „wyjÅ›ciowym” dla tej debaty tekÅ›cie prof. Aleksandrowicz, ale w moim odczuciu bliższe ono jest gÅ‚osom pozostaÅ‚ych panelistów, i wyraża mój osobisty (ale nie subiektywny) paradygmat terapeutyczny. Co z tego wynika dla kodeksu deontologicznego psychoterapeuty:

Przezwyciężenie zaniedbanego, moralnego, wymiaru rozwoju czÅ‚owieka w praktyce psychoterapeutycznej. IdÄ…c „na skróty” po historii psychoterapii trzeba pamiÄ™tać, że psychologia, a za niÄ… wiÄ™kszość szkół psychoterapeutycznych, w trosce o zagwarantowanie sobie empirycznego (naukowego) charakteru wÅ›ród innych nauk o czÅ‚owieku rozdzieliÅ‚a badanie osobowoÅ›ci od badania charakteru. „Credo” Gordona Allporta (1937) character is personality evaluated, and personality is character devalued (s. 252) najlepiej wyraża to, co siÄ™ staÅ‚o. Z dużą wiÄ™c przyjemnoÅ›ciÄ… przeczytaÅ‚em tekst Szymona Wróbla Sprawiedliwość i Psychoterapia w którym przywraca on dyskursowi psychoterapeutycznemu „charakter” jako „przestrzeÅ„” powiÄ…zania moralnoÅ›ci z samorealizacjÄ…. JeÅ›li bowiem „nie ma bardziej elementarnej kategorii etycznej niż kategoria szacunku dla siebie, nie ma też bardziej jasnej motywacji terapeutycznej niż ta, którÄ… nazywamy troskÄ… o siebie. To niepoznanie siebie stanowi antyczny ideaÅ‚ etyczny, ale zatroszczenie siÄ™ o kondycjÄ™ swego aktualnego stanu duchowego jest wÅ‚aÅ›ciwym motywem etycznym, ale i też terapeutycznym”. Zgadzam siÄ™ zupeÅ‚nie z „diagnozÄ…”, że „szacunek do samego siebie pociÄ…ga za sobÄ… dwie istotne konsekwencje: (1) poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci, poczucie, że jej plan życiowy zasÅ‚uguje na realizacjÄ™; (2) wiarÄ™ we wÅ‚asnÄ… zdolność do urzeczywistnienia sformuÅ‚owanych zamierzeÅ„. Bez szacunku dla samego siebie nic nie wydaje siÄ™ warte zachodu; nawet jeÅ›li coÅ› wydaje nam siÄ™ wartoÅ›ciowe, brak nam woli dziaÅ‚ania...”. W przeciwieÅ„stwie jednak do tezy Sz. Wróbla, iż „uczucia moralne i ich losy, a nie popÄ™dy i ich losy stanowiÄ… wÅ‚aÅ›ciwy temat psychopatologii”, uważam, że wÅ‚aÅ›ciwym tematem psychopatologii sÄ… blokady w rozwoju, stÄ…d przedmiotem psychoterapii nie tylko jest ich przezwyciężenie, ale również wykorzystanie potencjaÅ‚u zawartego w dynamice rozwojowej czÅ‚owieka. Psychoterapia w tym znaczeniu leczy, jeÅ›li jest skutecznÄ… w przezwyciężaniu czy też eliminacji owych blokad, nie zawęża jednak ich charakteru jedynie do „uczuć moralnych i ich losów”.

Etyczne założenia:

Przez pierwszÄ… poÅ‚owÄ™ XX wieku w psychoterapii panowaÅ‚ poglÄ…d, że terapeuta powinien (musi) „wÅ‚asnÄ…” aksjologiÄ™, bÄ™dÄ…cÄ… częściÄ… jego Å›wiatopoglÄ…du, „izolować” w kontakcie terapeutycznym. IdeaÅ‚em psychoanalityków byÅ‚ „czysty ekran”, behawioryÅ›ci dążyli do stanu „obiektywnych, technicznych naukowców”, a terapeuci zorientowani na czÅ‚owieka stawiali sobie za cel bycie „nieosÄ…dzajÄ…cymi, nieuprzedzonymi sÅ‚uchaczami”. Te „idealistyczne” zaÅ‚ożenia należą już dzisiaj do lamusa psychoterapii, ponieważ w licznych badaniach empirycznych pokazano, że nie sÄ… możliwe do utrzymania. Metaanaliza takiej literatury pokazuje, że (1) wartoÅ›ci psychoterapeutów wpÅ‚ywajÄ… na każdÄ… fazÄ™ psychoterapii: kryteria diagnostyczne i ewaluacyjne, sformuÅ‚owanie celów psychoterapii, wybór i skuteczne stosowanie okreÅ›lonych strategii terapeutycznych, ocenÄ™ skutków terapii a także rozumienie rozwoju, zdrowia i psychopatologii oraz zmiany jako celu psychoterapii. (2) Pacjenci (klienci) ulegajÄ… wpÅ‚ywom systemu wartoÅ›ci psychoterapeutów, czÄ™sto adoptujÄ…c ich przekonania odnoÅ›cie zdrowia, moralnoÅ›ci i wartoÅ›ci religijnych (por. Richards, Rector, Tjeltveit, APA). W niektórych pozycjach “Kwestionariusza Orientacji Osobistych” (Shostrom, 1974) sÅ‚użącego m.in. do oceny postÄ™pów psychoterapii, od osoby która zmierza ku samourzeczywistnieniu, zdrowiu psychicznemu, oczekuje siÄ™, że wybierze stwierdzenie w rodzaju: „Nie przestrzegam wymagaÅ„ przyjÄ™tych za obowiÄ…zujÄ…ce w jakiejkolwiek tradycji religijnej”. Jest to jednak stwierdzenie na wskroÅ› arbitralne.

Etyczne konsekwencje:

Zdaniem Richards’a i Bergina (1997) najbardziej etycznym i efektywnym sposobem podejÅ›cia do problematyki wartoÅ›ci w psychoterapii jest przyjÄ™cie przez klinicystów postawy explicit minimizing valuing style. Nie bÄ™dÄ™ tego sformuÅ‚owania tÅ‚umaczyÅ‚ (bo trudno go elegancko przeÅ‚ożyć), tylko go opiszÄ™. SÅ‚owa explicit i minimizing oznaczajÄ…, że najbezpieczniejszÄ… obronÄ… przed indoktrynacjÄ… pacjenta ze strony terapeuty jest ujawnienie we wÅ‚aÅ›ciwym momencie, i adekwatnie do kontekstu („materiaÅ‚u” pacjenta) wartoÅ›ci terapeuty. Postawa taka nie oznacza jednak uczenia pacjentów specyficznych zasad etycznych czy wskazywania, co mogÄ… lub nie mogÄ… robić. Badania amerykaÅ„skie (Jensen, Bergin, 1988) pokazujÄ…, że wiÄ™kszość psychoterapeutów uważa, iż powinna wzmacniać i promować w trakcie psychoterapii: (a) wÅ‚aÅ›ciwe postrzeganie i ekspresjÄ™ uczuć; (b) wolność, autonomiÄ™ i odpowiedzialność; (c) integracjÄ™, coping (style radzenia sobie) i pracÄ™; (d) samoÅ›wiadomość i rozwój; (e) umiejÄ™tność wchodzenia w relacje, zaangażowanie rodzinne i spoÅ‚eczne; (f) troskÄ™ o wÅ‚asnÄ… sprawność i kondycjÄ™ fizycznÄ…; (g) dojrzaÅ‚e wartoÅ›ci i (h) przebaczenie. To sÄ… wartoÅ›ci z jakimi najczęściej utożsamiajÄ… siÄ™ w swojej pracy terapeuci.

Zarysowują się oczywiście trzy sytuacje problemowe, o których w swoim tekście wspominał prof. Aleksandrowicz:

(1) konfliktu między wartościami terapeuty a wartościami pacjenta

(2) niespójności pomiędzy wartościami a postawami pacjenta

(3) wpływu wartości na psychopatologię pacjenta

Praca z nimi zależy w dużym stopniu od paradygmatu klinicznego terapeuty, ale warto może pamiÄ™tać, iż na wysiÅ‚ek terapeuty próbujÄ…cego zrozumieć pacjenta wpÅ‚ywa „caÅ‚a sieć przekonaÅ„” (Gerson i in., 2000). Badania pokazujÄ… bowiem, że wielu terapeutów neutralność rozumianÄ… jako odwoÅ‚ywanie siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie do nauki (metody klinicznej i teorii stojÄ…cej za niÄ…) traktuje jako ograniczajÄ…cÄ… ich zdolność rozumienia czÅ‚owieka i niesienia mu pomocy. Wielu z nich rozumie swoje interwencje terapeutyczne, jak i samÄ… „ideÄ™ psychoterapii”, w kontekÅ›cie różnych ideologicznych odniesieÅ„ czy systemów przekonaÅ„, które nigdy lub tylko w niewielkim stopniu byÅ‚y omawiane w ramach ich studiów psychologicznych. Dwa pozaprofesjonalne źródÅ‚a, do których psychoterapeuci najczęściej siÄ™ odwoÅ‚ujÄ… w poszukiwaniu kryteriów oceny tego, co obserwujÄ… w trackie psychoterapii i jak majÄ… to rozumieć, to religia i przekonania polityczne (Bilgrave, Deluty, 2002). OdwoÅ‚ywanie siÄ™ wiÄ™c do nauki jako ostatecznego arbitra prawdy poÅ›ród wielu rywalizujÄ…cych ze sobÄ… czy wrÄ™cz przeciwstawnych teorii terapeutycznych oraz powoÅ‚ywanie siÄ™ na badania empiryczne majÄ…ce stanowić wyznacznik Å‚Ä…czenia poszczególnych zaburzeÅ„ z metodami ich leczenia jest teoretycznym ideaÅ‚em kodeksu deontologicznego, ale nie codziennÄ… praktykÄ… klinicznÄ….

Jacek Prusak SJ

Literatura cytowana:

D. Yalom, Dar terapii. List otwarty do nowego pokolenia terapeutów i ich pacjentów, tłum. A. Tanalska-Dulęba, Instytut Psychologii Zdrowia (Polskie Towarzystwo Psychologiczne), Warszawa 2003.

P.S. Richards, J.M. Rector, A. C. Tjeltven, Values, Spirituality, and Psychotherapy w: Integrating Spirituality into Treatment. Resources for Practitioners, W.M. Miller (red.), APA, Washington, DC, s. 133-160.

P.S. Richards, A.E. Bergin, A spiritual strategy for counseling and psychotherapy, APA, Washington, DC, 1997.

D. Bilgrave, R. Deluty, Religious beliefs and political ideologies as predictors of psychotherapeutic orientations of clinical and counseling psychologists, w Psychotherapy: Theory/Research/Practice/Training, 2002, 3, s. 245-260.

J.P. Jensen, A.E. Bergin, Mental health values of professional therapists: A national interdyscyplinary survey, w Professional Psychology:Research and Practice, 1998, 19, s. 290-297.

J. Gerson i in., Multiple Belief Systems in Psychotherapy: The Effects of Religion and Profesional Beliefs on Clinical Judgment, w Journal of Contemporary Psychotherapy, 2000, 1, s. 27-32.

  1. Przezwyciężenie zaniedbanego, moralnego, wymiaru rozwoju człowieka w praktyce psychoterapeutycznej
  2. Etyczne założenia
  3. Etyczne konsekwencje
powrót
 
webmaster © jotka