POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 


 

Notka o dobru i autonomii

WÅ‚odzimierz Galewicz

Barbara Chyrowicz w swoich uwagach “O wzglÄ™dnoÅ›ci prawdomównoÅ›ci i prawie do niewiedzy” pisze: „Autonomia też stanowi dobro pacjenta - nie musi być zatem przeciwstawiana jego dobru”. Gdyby wyraz „dobro”, wystÄ™pujÄ…cy w tym zdaniu dwukrotnie, za każdym razem pojawiaÅ‚ siÄ™ w tym samym znaczeniu, można by nawet powiedzieć wiÄ™cej: „Autonomia też stanowi dobro pacjenta - nie może być zatem przeciwstawiana jego dobru”. Tak wzmocnione zdanie podważaÅ‚oby jednak zasadność pewnego ważnego przeciwstawienia, którym kilkakrotnie już posÅ‚ugiwaÅ‚em siÄ™ w naszej debacie, zauważajÄ…c, że w niektórych (i chyba wcale nie rzadkich) przypadkach lekarz może kierować siÄ™ albo wzglÄ™dem na dobro pacjenta, albo szacunkiem dla jego autonomicznej decyzji. ChciaÅ‚bym wiÄ™c odnotować, że w rzeczywistoÅ›ci nie jest tak, jak byÅ‚oby, gdyby... Bo choćby byÅ‚o prawdÄ…, że autonomia jest dobrem pacjenta, to stanowi ona tylko jedno z jego dóbr (obok takich innych jak np. zdrowie lub znoÅ›ne samopoczucie). Gdy jednak mówimy, że obowiÄ…zkiem lekarzy jest troszczyć siÄ™ o dobro pacjenta, nie mamy na myÅ›li, że powinni mu oni zapewniać to czy też inne z jego wielu dóbr, lecz że powinni – w tej mierze, w jakiej ex professo mogÄ… - pomnażać jego dobro caÅ‚oÅ›ciowe – wszystko, co skÅ‚ada siÄ™ na jego „dobre życie”. A w tym „wszystkim” autonomia jest tylko jednym ze skÅ‚adników, który nie zawsze musi zgadzać siÄ™ z innymi. Tak zatem z tego, że autonomia jest jednym z wielu czÄ…stkowych dóbr pacjenta (czy jakiegokolwiek czÅ‚owieka), nie wynika oczywiÅ›cie, że nie można jej przeciwstawiać jego dobru caÅ‚oÅ›ciowemu.

WÅ‚odzimierz Galewicz

powrót
 
webmaster © jotka