POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 


 

Åšwiadoma zgoda i zgoda po poinformowaniu

Kazimierz Szewczyk

W tej wypowiedzi chciałbym wyjaśnić jak rozumiem zgodę świadomą i zgodę poinformowaniu. Mam nadzieję, że usunę, choć w części, wątpliwości Włodzimierza Galewicza dotyczące tej kwestii.

KoncepcjÄ™ Å›wiadomej zgody moralnie sankcjonuje zasada szacunku dla autonomii pacjenta. Åšwiadoma zgoda ma dwa aspekty: negatywny i pozytywny. W pierwszym uznaje prawo pacjenta do niewiedzy, w drugim – daje mu prawo do wiedzy, stajÄ…c siÄ™ zgodÄ… po poinformowaniu. Zasada szacunku dla autonomii moralnie usprawiedliwia oba te wybory. StÄ…d też moje stwierdzenie o jednakowym ciężarze moralnym prawa do wiedzy i niewiedzy w obrÄ™bie Å›wiadomej zgody.

Prawo do niewiedzy nabiera szczególnego znaczenia w tzw. „medycynie prospektywnej”. W rozmowie ze mnÄ… kierownik pracowni wykonujÄ…cej u dzieci i mÅ‚odzieży genetyczne testy przesiewowe na obecność, najproÅ›ciej mówiÄ…c, wadliwych genów mogÄ…cych – wedle dzisiejszej wiedzy – uruchomić wyniszczajÄ…ce procesy chorobowe w wieku dojrzaÅ‚ym, np. okoÅ‚o 40. roku życia, kategorycznie zabraniaÅ‚ rodzicom ujawniania dzieciom niepomyÅ›lnej diagnozy. WkÅ‚adaÅ‚ wiele trudu w ich przekonanie, co do sÅ‚usznoÅ›ci swojego stanowiska. Podejmowane sÄ… także próby budowania prawno-instytucjonalnych zabezpieczeÅ„ prawa do genetycznej niewiedzy. Rozważana jest, miÄ™dzy innymi, propozycja przechowywania w specjalnych bankach wyników badaÅ„ i ujawniania ich dopiero po wystÄ…pieniu objawów choroby.

W codziennej praktyce medycznej postawienie granicy miÄ™dzy (jedynie) Å›wiadomÄ… zgodÄ… a (już) zgodÄ… po poinformowaniu czÄ™sto bywa trudne. Pacjent podpisujÄ…cy zgodÄ™ na wyciÄ™cie woreczka żółciowego niewÄ…tpliwie zna diagnozÄ™ i zazwyczaj ma jakieÅ› pojÄ™cie o ryzyku tego zabiegu. Jego zgoda jest Å›wiadoma, ale czy można jÄ… już nazwać zgodÄ… po poinformowaniu? Być może tak, a być może nie. JeÅ›li pacjent chce uzyskać od lekarza wiÄ™cej wiadomoÅ›ci na temat tego zabiegu, wówczas zaczyna korzystać z prawa do wiedzy i zgoda staje siÄ™ rzeczywistÄ… zgodÄ… po poinformowaniu. Moralnie istotne jest, aby pacjenci wiedzieli o obu tych możliwoÅ›ciach – a w realiach polskiego systemu opieki zdrowotnej przede wszystkim o pozytywnym prawie do informacji.

Zgoda po poinformowaniu sankcjonowana moralnie zasadÄ… szacunku dla autonomii pacjenta obligatoryjnie musi być udzielana przez kandydatów do eksperymentów medycznych. Nawiasem mówiÄ…c, doktryna informed consent ma swoje poczÄ…tki w koniecznoÅ›ci ochrony pacjentów przed lekarzami-eksperymentatorami, sÅ‚użąc podkreÅ›laniu moralnej różnicy miÄ™dzy pacjentem a probantem (uczestnikiem eksperymentu). Kandydaci do eksperymentów, zarówno badawczych, jak i terapeutycznych – majÄ…cych na celu głównie dobru probantów – muszÄ… udzielić zgody po poinformowaniu. Natomiast w niebadawczych relacjach lekarz – pacjent możemy mówić wyÅ‚Ä…cznie o moralnym prawie do informacji, a nie o obowiÄ…zku jej uzyskiwania przez pacjentów.

Trzeba jednak pamiÄ™tać, że prawo pacjenta do niewiedzy w żadnym mierze nie uprawnia lekarza do kÅ‚amstwa, nawet terapeutycznego. RównoczeÅ›nie nie wolno zapominać, że prawo do informacji i do zgody na niej opartej nie upoważnia medyków do „informacyjnego przerzucania” decyzji ma barki podopiecznych w imiÄ™ zasady szacunku dla autonomii. TytuÅ‚em przykÅ‚adu takiego postÄ™powania: w jednym z podrÄ™czników etyki medycznej omawiany jest z aprobatÄ… kazus lekarza uznajÄ…cego 5% szansÄ™ na remisjÄ™ za opcjÄ™ godnÄ… rozważenia i wyboru przez pacjentkÄ™ chorÄ… na nowotwór szyjki macicy z licznymi przerzutami do narzÄ…dów wewnÄ™trznych. Zgoda na propozycjÄ™ lekarza oznaczaÅ‚aby konieczność resekcji macicy, jelita grubego, pÄ™cherza moczowego i licznych wÄ™złów chÅ‚onnych 1. SÅ‚yszÄ…c o takim postÄ™powaniu należy zawsze pamiÄ™tać o przestrodze Daniela Callahana: „Autonomia dobrem moralnym – a nie moralnÄ… obsesjÄ…” 2. W Polsce praktycznie nie ma zjawiska informacyjnego przerzucania. Godnie jednak zastÄ™puje go paternalizm. W opiece nad umierajÄ…cym trzeba koniecznie unikać obu tych skrajnoÅ›ci, preferujÄ…c zgodÄ™ po poinformowaniu i jednoczeÅ›nie nie traktujÄ…c jej jako obsesji.

Kazimierz Szewczyk

PRZYPISY

1. Casebook on the Termination of Life-Sustaining Treatment and the Care of the Dying, red. C. Cohen, Indiana University Press, Bloomington 1988, s. 76. Powrót do tekstu

2. D. Callahan, Autonomy: A Moral Good, Not a Moral Obsession, “Hastings Center Report”, 1984, nr 5. Powrót do tekstu

powrót
 
webmaster © jotka