POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 


 

[Do referatu Jerzego Gałkowskiego i Stanisława Gałkowskiego]

Martyna Moskaluk

Szanowni Panowie,

Dziękuję za niesamowicie cenny głos w dyskusji nad etyką nauczycieli. Szczególną wagę ma dla mnie wnikliwe przyjrzenie się neutralności światopoglądowej, do której odnosiłam się także w moim wystąpieniu.

Zgadzam siÄ™ z wypowiedziami dotyczÄ…cymi relatywizmu. "(…) wychowawca, który w swojej praktyce pedagogicznej usiÅ‚owaÅ‚by być konsekwentnie neutralny wobec wszelkich możliwych Å›wiatopoglÄ…dów, a wiÄ™c powstrzymywaÅ‚by siÄ™ od wyraźnej aprobaty jednego z nich i staraÅ‚by siÄ™ zawsze wskazywać na równie przekonywujÄ…ce racje przemawiajÄ…ce za konkurencyjnym normami i rozstrzygniÄ™ciami, de facto formowaÅ‚by dzieci w duchu sceptycyzmu i relatywizmu. A wiÄ™c nie byÅ‚by neutralny." Niestety, nie czÄ™sto spotykamy siÄ™ z takim ujÄ™ciem problemu: przekaz nauczyciela, którego postawÄ™ można nazwać sceptycyzmem, czy nawet  agnostycyzmem co do wartoÅ›ci, nie jest przekazem obojÄ™tnym. Nie tylko sÅ‚owami, ale przede wszystkim postawÄ… komunikuje pewien Å›wiatopoglÄ…d.

W ostatnich dniach powróciÅ‚a sprawa skargi paÅ„stwa Grzelaków do TrybunaÅ‚u w Strasburgu odnoÅ›nie dyskryminowania ich syna z powodu nieuczÄ™szczania na lekcje religii (adnotacja na Å›wiadectwie szkolnym, brak opieki w czasie lekcji religii, szykany ze strony kolegów, konieczność zmiany szkoÅ‚y) oraz braku zapewnienia mu uczÄ™szczania na lekcje etyki. Pretensje te wsparÅ‚a HelsiÅ„ska Fundacja Praw CzÅ‚owieka. W bieżącym tygodniu TrybunaÅ‚ uznaÅ‚, iż brak lekcji etyki narusza EuropejskÄ… KonwencjÄ™ Praw CzÅ‚owieka i Podstawowych WolnoÅ›ci. Minister edukacji Katarzyna Hall przypomniaÅ‚a o prawie każdego ucznia do uczÄ™szczania na lekcjÄ™ etyki, tak jak religii innych wyznaÅ„. Skarga rodziców wydaje mi siÄ™ o tyle sÅ‚uszna, o ile wystÄ™powali oni o zorganizowanie takich lekcji – wtedy wedÅ‚ug prawa samorzÄ…d terytorialny ma obowiÄ…zek ich organizacji. Hall podkreÅ›liÅ‚a, iż  jeÅ›li ilość uczniów – przykÅ‚adowo w caÅ‚ej szkole – jest maÅ‚a, należy zorganizować lekcje miÄ™dzyszkolne. Zastanawia mnie kwesta wykonywalnoÅ›ci takiego wymogu i to, ile osób faktycznie zdecydowaÅ‚oby siÄ™ posyÅ‚ać dzieci na, jak dotychczas nieobowiÄ…zkowe, lekcje etyki odbywajÄ…ce siÄ™ poza szkoÅ‚Ä… lub poza czasem szkolnym. TrybunaÅ‚ może stwierdzić fakt, iż brak etyki w szkole narusza prawo. Możemy wszyscy siÄ™ z tym zgodzić. Jednak przechodzÄ…c na grunt praktyczny, trudno jest o logistyczne rozwiÄ…zanie tej kwestii. W grÄ™ wchodzÄ… finanse, sprawa zatrudnienie nauczycieli. Nieproporcjonalna wydaje siÄ™ być z jednej strony Å‚atwość, z jakÄ… formuÅ‚uje siÄ™ wymogi, z drugiej – realistyczna ocena pomocy konkretnym samorzÄ…dom terytorialnym w realizacji tychże. Jak, dla przykÅ‚adu, rozwiÄ…zać problem jednego  niewierzÄ…cego ucznia w szkole organizujÄ…cej lekcje religii, która znajduje siÄ™ w maÅ‚ej miejscowoÅ›ci. Zatrudnienie nauczyciela przedmiotu dla jednego ucznia nie wchodzi w grÄ™. Ponieważ nie ma obowiÄ…zku uczÄ™szczania na lekcjÄ™ religii, konieczne jest zagospodarowanie uczniowi przypadajÄ…cego na niÄ… czasu w postaci, przykÅ‚adowo, zajęć w Å›wietlicy. I na tym polu sÅ‚uszne zdajÄ… siÄ™ być pretensje z 2002 roku. Nieuprawnione jest jednak, wedÅ‚ug mnie, do czego odnosi siÄ™ dygresja Panów zamieszczona na koÅ„cu wystÄ…pienia, roszczenie co do traktowania etyki jako ekwiwalentu religii. Syn skarżących – paÅ„stwa Grzelaków musiaÅ‚by mieć do wyboru alternatywne etyki (dodajmy – do wyboru rodziców), których nauczanie osiÄ…gaÅ‚oby zadowalajÄ…cy poziom. Jak Panowie piszÄ…: "CzÄ™sto popadamy w rodzaj sokratejskiego zÅ‚udzenia - przekonania, iż etyka, wiedza teoretyczna, przeksztaÅ‚ca siÄ™ automatycznie w moralność."

 Czy w takiej skardze nie ukrywa się poniekąd przekonanie o tym, że 1) nauczanie katechezy jest zawsze skutecznym uzupełnieniem/zamiennikiem wychowania religijnego wynoszonego z domu, 2) nauczenie katechezy jest formacją moralną? W przypadku pierwszego założenia, przesłanką wniesionej skargi okazuje się być przekonanie, iż szkoła poprzez lekcje etyki jest w stanie uformować nasze dzieci moralnie, czy też dać im możliwość wyboru przez samą prezentację wielu systemów etycznych. W przypadku drugiego mamy do czynienia z pominięciem podstawowej różnicy celów nauczania religii oraz etyki. Jak wielokrotnie podkreślał w swoich dziełach wybitny filozof współczesny Max Scheler: celem każdej religii jest zbawienie, więc nauczanie religii polega na prezentacji, objaśnianiu, dyskusji dotyczącej podstawowych prawd zbawczych, które wpływają w sposób istotny na życie człowieka; nie zaś na przedkładaniu systemu moralnego zawartego w wyznaniu.


powrót
 
webmaster © jotka