POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 


 

Do referatu Anny Lewickiej-Strzałeckiej

Marek Pyka

Moje pytanie odnosi siÄ™ do pewnego szczegółowego, lecz interesujÄ…cego problemu dotyczÄ…cego treÅ›ci etycznego ksztaÅ‚cenia menedżerów. W zgodnej opinii socjologów, potwierdzanej zresztÄ… najzwyklejszÄ… obserwacjÄ…, żyjemy w cywilizacji zdominowanej przez ekonomiÄ™ i jej prawa. Niezależnie od tego, czy nam to siÄ™ podoba, czy nie, nasza prywatna sfera niezależnoÅ›ci od ekonomii kurczy siÄ™ coraz bardziej. Jest oczywiste, że na ksztaÅ‚t życia spoÅ‚eczeÅ„stw i jednostek majÄ… wielki wpÅ‚yw ludzie posiadajÄ…cy wÅ‚adzÄ™ gospodarczÄ…, czyli wÅ‚aÅ›nie menedżerowie. StÄ…d też: „coraz mocniej akcentowany jest postulat ksztaÅ‚cenia menedżerów potrafiÄ…cych sprostać współczesnym wyzwaniom, zarówno w sensie podjÄ™cia spoÅ‚ecznej odpowiedzialnoÅ›ci, jak i umiejÄ™tnoÅ›ci przeciwstawienia siÄ™ pokusie dziaÅ‚aÅ„ niemoralnych” (s. 1).

W odniesieniu do etyki zarzÄ…dzania, tak jak w odniesieniu do każdej innej etyki zawodowej, można wyróżnić trzy sfery zagadnieÅ„: (1) wÅ‚aÅ›ciwego poznania moralnego, (2) wÅ‚aÅ›ciwej metody przekazywania tej wiedzy oraz (3) wÅ‚aÅ›ciwych praktyk w danej dziedzinie zawodowej. (Najważniejsze i najtrudniejsze sÄ… oczywiÅ›cie zagadnienia sfery (3), okazuje siÄ™ tu bowiem, że wÅ‚aÅ›ciwa wiedza może być warunkiem koniecznym, lecz nie wystarczajÄ…cym do wÅ‚aÅ›ciwych praktyk, ). InteresujÄ…ce i wnikliwe analizy referatu dotykajÄ… zagadnieÅ„ wszystkich trzech sfer, lecz ich oÅ›, zgodnie z tytuÅ‚em referatu, wyznaczona jest przez zagadnienia sfery (2). WystÄ™puje tu zjawisko znane z innych dziedzin etyki stosowanej: z jednej strony trudno zaprzeczyć znaczeniu wÅ‚aÅ›ciwych praktyk w danej dziedzinie, z drugiej natomiast – znalezienie wÅ‚aÅ›ciwej formy ksztaÅ‚cenia etycznego studentów i menedżerów okazuje siÄ™ trudne, a samo to ksztaÅ‚cenie nie jest tak doceniane, jak na to zasÅ‚uguje. KsztaÅ‚towanie etycznego profilu liderów biznesu odbywa siÄ™ na dwóch poziomach: na poziomie akademickim i na poziomie szkolenia zawodowego w wielkich firmach (w ramach programów etycznych organizowanych przez te firmy). Zawarte w referacie analizy prowadzÄ… do wniosku o szczególnej roli etycznego ksztaÅ‚cenia przyszÅ‚ych menedżerów na poziomie akademickim oraz do okreÅ›lonych wniosków co do jego celów. Celem tego ksztaÅ‚cenia powinna być umiejÄ™tność dostrzegania etycznego wymiaru dziaÅ‚aÅ„ gospodarczych, umiejÄ™tność dostrzegania i identyfikowania problemów oraz rozwój umiejÄ™tnoÅ›ci „moralnego rozumowania” u studentów. Dla osiÄ…gniÄ™cia wÅ‚aÅ›ciwych praktyk (3) konieczne sÄ… dwa warunki: wÅ‚aÅ›ciwy system prawny oraz etyczni menedżerowie.

Mogę wreszcie przejść do sygnalizowanego na wstępie problemu; dotyczy on treści szkoleń etycznych menedżerów, czyli zagadnień sfery (1). W konkluzji referatu zwraca Pani Profesor uwagę, że sytuacje, w których współczesny menedżer podejmuje decyzje nie są proste, lecz mają najczęściej charakter dylematów, "w których wyboru dokonuje się między dobrem jednej grupy a dobrem innej, między korzyścią teraźniejszą a przyszłą, między ochroną środowiska a zapewnieniem miejsc pracy itd." (s. 8).

Takie dylematy faktycznie mogÄ… mieć miejsce. Nasuwa siÄ™ jednak pytanie, czy ta lista nie powinna być uzupeÅ‚niona o jeden podstawowy dylemat, o dylemat dotyczÄ…cy wyważania pomiÄ™dzy potÄ™gÄ… i wymogami praw ekonomii, praw rynku, a innymi wymogami: zapewnienia miejsc pracy, dobra publicznego, bezpieczeÅ„stwa publicznego, ochrony Å›rodowiska naturalnego, eksploatacji zasobów, zrównoważonego rozwoju, by na tych tylko poprzestać. Najważniejszy jest ten pierwszy, dylemat pomiÄ™dzy potÄ™gÄ… praw rynku a spoÅ‚ecznymi konsekwencjami gospodarki, miejscami pracy, życiem mniejszych i wiÄ™kszych spoÅ‚ecznoÅ›ci i wreszcie rozwojem caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa. Czy idea „odpowiedzialnego menedżera”, o której jest mowa na pierwszej stronie referatu, nie zawiera w swej treÅ›ci wÅ‚aÅ›nie tej trudnej umiejÄ™tnoÅ›ci wyważania pomiÄ™dzy wyżej wymienionymi czynnikami. UmiejÄ™tność ta jest niezwykle trudna, bowiem wczeÅ›niej czy później musi prowadzić do jakiegoÅ› samoograniczenia siÄ™ menedżera i dominacji praw ekonomii, a to, zważywszy na dynamikÄ™, rozmach i konkurencyjność obecnÄ… w dziaÅ‚aniach gospodarczych należy z pewnoÅ›ciÄ… do rzeczy najbardziej trudnych. WiÄ™kszość analiz referatu dotyczy wciąż najpotężniejszej, choć nÄ™kanej kryzysem, gospodarki amerykaÅ„skiej albo najwyżej rozwiniÄ™tych gospodarek zachodnich. Te same pytania można by odnieść także do innych krajów tzw. rynków wschodzÄ…cych, w szczególnoÅ›ci do naszej, polskiej rzeczywistoÅ›ci i jej problemów. W opisie sytuacji naszych dzisiejszych dziaÅ‚aÅ„, pojawiÅ‚yby siÄ™ również, pewne nowe i ważne elementy i wiążące siÄ™ z nimi pytania. RozwiniÄ™cie tych spraw trzeba już jednak odÅ‚ożyć na innÄ… okazjÄ™.


powrót
 
webmaster © jotka