ISSN 1733-5566 POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 
Wszystkie teksty
Teksty po polsku
Teksty po angielsku
Teksty po niemiecku
powrót
 

Numer 3 (marzec 2005)


Czym jest i jak istnieje umysł?

o autorze


tekst (PDF)

abstrakt

Marcin MiÅ‚kowski, Robert Poczobut, Czym jest i jak istnieje umysÅ‚?, „Diametros” 3 (marzec 2005): 27-55.

Celem artykuÅ‚u jest wykazanie, że wszechstronnej odpowiedzi na tytuÅ‚owe pytanie można udzielić tylko w kontekÅ›cie nauki. Za najbardziej wiarygodne źródÅ‚o wiedzy na temat procesów umysÅ‚owo-poznawczych uznajemy grupÄ™ nauk kognitywnych. KorzystajÄ…c z ich dorobku wskazujemy na szereg kryteriów posiadania umysÅ‚u. Wyróżniamy wiele rodzajów umysłów (w szczególnoÅ›ci umysÅ‚y osobowe). Staramy siÄ™ naszkicować warunki, jakie powinien speÅ‚niać adekwatny model umysÅ‚u. Naszym zdaniem musi on wykorzystywać wszelkie dostÄ™pne dane empiryczne oraz budowane na ich bazie teorie naukowe. Z punktu widzenia filozofii szczególnie ważne sÄ… ontologiczne zobowiÄ…zania takich teorii. Ich rekonstrukcja może stanowić prolegomena do przyszÅ‚ej zintegrowanej ontologii umysÅ‚u. PodkreÅ›lamy, że umysÅ‚ nie jest samodzielnÄ… rzeczÄ… (substancjÄ…). MówiÄ…c o umyÅ›le mamy na uwadze stany, zdarzenia, procesy, funkcje i dyspozycje pochodne (genetycznie, ewolucyjnie, rozwojowo) wzglÄ™dem procesów niższych rzÄ™dów. ZakÅ‚adamy, że adekwatny model umysÅ‚u jest modelem wielowymiarowym, uwzglÄ™dniajÄ…cym kilka sprzężonych poziomów organizacji (fizykochemiczny, neurobiologiczny, obliczeniowy, reprezentacyjny, Å›rodowiskowo-adaptacyjny i Å›wiadomoÅ›ciowy). Problem psychofizyczny interpretujemy jako problem relacji miÄ™dzy poziomami organizacji konstytutywnymi dla realizacji stanów umysÅ‚owych. Relacje psychofizyczne okazujÄ… siÄ™ szczególnym przypadkiem szerszego zagadnienia relacji miÄ™dzypoziomowych. DokonujÄ…c ich wstÄ™pnej konceptualizacji wykorzystujemy pojÄ™cie emergencji, dlatego nasze stanowisko – głównie w opozycji do dualizmu substancji – można okreÅ›lić mianem monizmu lub/i naturalizmu emergencyjnego.


 
webmaster © jotka