POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 


 

Jeszcze kilka uwag

Barbara Chyrowicz

Uznanie, że ostatecznym fundamentem obiektywnego dobra i zÅ‚a może być tylko osobowy Bóg (i to - jak pisze StanisÅ‚aw Judycki - niezależnie od przyjÄ™cia Jego (Boga) istnienia), nie oznacza wcale uprawiania teologii zamiast filozofii. Tego nie twierdzÄ™. Filozofia Boga wskazuje przecież na ostatecznÄ… racjÄ™ istnienia Å›wiata jakÄ… - zgodnie z teizmem - jest Osobowy Bóg, nie stajÄ…c siÄ™ przez to dogmatykÄ…. Przesuniemy siÄ™ z pÅ‚aszczyzny dyskursu etycznego na pÅ‚aszczyznÄ™ teologicznomoralnÄ… dopiero wtedy, kiedy na pytanie o racje postÄ™powania moralnego odpowiemy: powinieneÅ› postÄ™pować w okreÅ›lony sposób, ponieważ taki wÅ‚aÅ›nie sposób postÄ™powania nakazuje (zakazuje) ci Bóg. PrzekazaÅ‚ ci to w swoim Objawieniu, ono jest dla ciebie podstawowym źródÅ‚em wiedzy o dobru i zÅ‚u. Powtarzam: chodzi mi o racjÄ™, dla której uznajÄ™, że okreÅ›lone dziaÅ‚anie jest powinne. W etyce - tak, jak jÄ… rozumiem - powinność moralna nie opiera siÄ™ na posÅ‚uszeÅ„stwie Bożym przykazaniom, ale na odkrywaniu dobra i zÅ‚a moralnego niezależnie od Objawienia. Czy etyka potrafi ostatecznie, w sposób nie pozostawiajÄ…cy żadnych wÄ…tpliwoÅ›ci i charakteryzujÄ…cy siÄ™ powszechnÄ… oczywistoÅ›ciÄ… uzasadnić wartość osoby ludzkiej? SÄ…dzÄ™, że nie, powtarzam to od lat. To nie znaczy jednak, że pojÄ™cie godnoÅ›ci osoby ludzkiej jest dziwaczne. Powiem tak: nie oczekujÄ™ od teorii etycznej wiÄ™cej niż „potrafi unieść”. Przy caÅ‚ej uÅ‚omnoÅ›ci poznawczych możliwoÅ›ci czÅ‚owieka - niezależnie od tego, czy bÄ™dziemy reprezentować tomizm, personalizm, kantyzm, wspóÅ‚czesnÄ… etykÄ™ cnoty czy dalece „uszlachetnione” w stosunku do klasycznego utlitaryzmu wspóÅ‚czesne teorie konsekwencjalne - jesteÅ›my w stanie wskazać na to, że pewne dziaÅ‚ania, np. przywoÅ‚ywany w dyskusji bodaj najczęściej zakaz zabijania, czÅ‚owiekowi siÄ™ „nie godzÄ…”. Innymi sÅ‚owy: pozwólmy etyce być etykÄ…! Etyka odpowiada na problemy natury moralnej tak dalece, jak pozwalajÄ… jej na to naturalne narzÄ™dzia poznawcze. MyÅ›lÄ™ też, że obiektywizmu w etyce można bronić nie odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do teizmu, obiektywizmu w obrÄ™bie dostÄ™pnego nam universum. Wiem, że pozostawienie tej tezy bez komentarza absolutnie - w innym jednakże sensie absolutnoÅ›ci niż ten, który odnosimy do norm moralnych - nie zadowoli StanisÅ‚awa Judyckiego, ale nie mam w tej chwili szansy na obszerne rozwijanie tego wÄ…tku.

W swoim ostatnim gÅ‚osie Jacek Wojtysiak stwierdza, że zadaniem (skromnym) jakie sobie postawiÅ‚ jest pokazanie, że dla etyka, który uznaje absolutność norm otwiera siÄ™ perspektywa teistyczna. Z tym siÄ™ zgodzÄ™, podkreÅ›lajÄ…c sÅ‚owo „otwiera”.

Argument „równi pochyÅ‚ej”, który przywoÅ‚uje w swoim gÅ‚osie (za I. Lazari-PawÅ‚owskÄ…) WÅ‚odzimierz Galewicz, jest z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… argumentem konsekwencjalnym, tzn., że ktoÅ› kto uznaje bezwzglÄ™dny zakaz zabójstwa nie ma potrzeby przywoÅ‚ywania tego argumentu. W etyce konsekwencjalnej można - jak sÄ…dzÄ™ - wskazać przynajmniej na jednÄ… bezwzglÄ™dnie obowiÄ…zujÄ…cÄ… normÄ™, a mianowicie normÄ™ optymalizacji skutków dziaÅ‚ania. Czy konsekwencjalista może dojść do wniosku, że dana norma winna być przestrzegana w sposób bezwzglÄ™dny? Owszem, podstawÄ… uznania jej bezwzglÄ™dnoÅ›ci bÄ™dzie wówczas przewidywany bilans skutków - zawsze jednoznacznie przemawiajÄ…cy za jej utrzymaniem. Tak ufundowanych norm szukalibyÅ›my w utylitaryzmie reguÅ‚. Pytanie tylko, czy można utrzymać bezwarunkowy charakter tego rodzaju norm (czyli nigdy i wobec żadnych okolicznoÅ›ci nie można ich przekroczyć) wziÄ…wszy pod uwagÄ™ sposób, w jaki zostaÅ‚y skonstruowane?

Barbara Chyrowicz

powrót
 
webmaster © jotka