POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 


 

Klauzula Sumienia a Polski Kodeks Etyki Lekarskiej

Jerzy Umiastowski

Ustalanie norm etycznych nie byÅ‚oby możliwe, gdybyÅ›my negowali istnienie obiektywnej prawdy. Najprostszy przykÅ‚ad prawdy obiektywnej to twierdzenie, że dwa razy dwa jest cztery. SÄ…dzÄ™, że gdybyÅ›my usiÅ‚owali ustalić w drodze referendum, ile jest dwa razy dwa, to uzyskany wynik referendum minimalnie różniÅ‚by siÄ™ od cyfry cztery. Powodem takiego wyniku referendum byÅ‚by fakt, że niektórzy ludzie z różnych powodów podaliby wynik inny niż cztery (na przykÅ‚ad ludzie ograniczeni umysÅ‚owo albo ludzie o „oryginalnych” poglÄ…dach). SadzÄ™ wiÄ™c, że prawdy obiektywne należy raczej odkrywać, niż „demokratycznie narzucać”. SÄ…dzÄ™ również, że odrzucenie prawdy jest groźne – jednak czÅ‚owiek jest suwerenem i jeÅ›li chce, to może prawdÄ™ odrzucić. Tak wiÄ™c debata bioetyczna sprowadza siÄ™ do poszukiwania prawdy, zakÅ‚adajÄ…c, że sumienie jako szacunek dla prawdy, jest elementem Å›wiadomoÅ›ci czÅ‚owieka.

Byłem przez 12 lat przewodniczącym Komisji Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej i musiałem prowadzić publiczny dialog w sprawach bioetyki. Dialog dotyczył polskiego Kodeksu Etyki Lekarskiej, którego pierwsza wersja powstała w roku 1991, a ostatnia 2003.

Sądzę, że zasadniczym motywem działania w sferze bioetyki jest nakaz sumienia. Prowadzenie dialogu z każdym powinno opierać się na założeniu, że sumienie istnieje w świadomości każdego człowieka. Niezależnie od tego co ludzie postulują (czasem fałszywie powołując się na klauzulę sumienia), ich autentyczne sumienie (często nie ujawniane publicznie) nakazuje im szacunek dla prawdy. Wielu odrzuca obiektywne prawdy, ale wtedy muszą przeżywać konflikt sumienia. Inni natomiast nie znają istotnych prawd z zakresu biologii i medycyny, co prowadzi ich do błędnych wniosków etycznych. W debacie publicznej należy przedstawiać obiektywne fakty w nadziei, że sumienie większości ludzi nakaże im uszanować prawdę.

Znakomitym przykładem człowieka, którego sumienie nakazywało mu szacunek dla prawdy, jest Hipokrates.

Polski Kodeks Etyki Lekarskiej nie zawiera zapisów dotyczących niektórych elementów biotechnologii prenatalnej. Problem jest na tyle ważny, że będąc przewodniczącym Komisji Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej zorganizowałem w 2004 roku konferencję p.t. Pytania Etyczne Dotyczące Biotechnologii Prenatalnej. Treścią konferencji było raczej formułowanie pytań, niż prezentowanie poglądów.

UznaÅ‚em, że lepiej jest szukać prawdy zadajÄ…c stosowne pytania niż wypowiadać arbitralne opinie. SformuÅ‚owane podczas wyżej wymienionej konferencji pytania zostaÅ‚y opublikowane w „Gazecie Lekarskiej” (nr 3-2005 i nr 4-2005) oraz „Ethically speaking” (issue 5 August 2005). Pozwalam sobie przedstawić niektóre z zadanych podczas konferencji pytaÅ„, aby zaprezentować proponowany sposób dialogu w oparciu o sumienie rozmówców.

Oto pytania:

  • Czy wiemy, że pierwsze podziaÅ‚y komórkowe i zwiÄ…zane z tym przepisywanie informacji genetycznej dotyczÄ…cej organizmu ludzkiego, dokonywane w probówce, nie niosÄ… ze sobÄ… wiÄ™kszego ryzyka dla czÅ‚owieka, niż podziaÅ‚y komórkowe dokonujÄ…ce siÄ™ w warunkach naturalnych w narzÄ…dzie rodnym matki?
  • Czy procedura tzw. redukcji ciąż zwiÄ…zana z zapÅ‚odnieniem in vitro jest etycznie i prawnie dopuszczalna?
  • Czy czÅ‚owiek w stanie embrionalnym może być przedmiotem wÅ‚asnoÅ›ci; jeżeli tak, to kto jest jego wÅ‚aÅ›cicielem, przez jaki okres obowiÄ…zuje tytuÅ‚ wÅ‚asnoÅ›ci i jakie daje uprawnienia wÅ‚aÅ›cicielowi? Jeżeli nie, to na jakiej podstawie możemy dysponować ludzkimi embrionami?
  • Jak rozwiÄ…zać etyczny i prawny status zamrożonych ludzkich embrionów?
  • Czy dawcy ludzkich komórek rozrodczych dla celów zapÅ‚odnienia in vitro mogÄ… zachować anonimowość, a jednoczeÅ›nie, czy urodzony w wyniku zapÅ‚odnienia in vitro czÅ‚owiek ma prawo do informacji, kim sÄ… jego biologiczni rodzice; jak rozwiÄ…zać ewentualnÄ… sprzeczność prawnÄ…?
  • Czy ludzki embrion można implantować w narzÄ…dzie rodnym każdej kobiety, np. czy można go implantować, na zamówienie, kobiecie po menopauzie?
  • Czy akceptowalna etycznie jest procedura, w wyniku której powstaje dziecko trojga rodziców? (W sytuacji kiedy matka jest nosicielkÄ… chorób przenoszonych przez mitochondria zlokalizowane w cytoplazmie komórki jajowej przenosi siÄ™ jÄ…dro jej komórki jajowej do komórki jajowej innej kobiety, tÄ™ komórkÄ™ jajowÄ… zapÅ‚adnia siÄ™ plemnikami ojca i implantuje kobiecie, od której pochodziÅ‚o jÄ…dro oocyta).
  • Jakiego zakresu informacji o ryzyku zdrowotnym, tak dla matki, jak i dla dziecka, powinno siÄ™ udzielać osobom pragnÄ…cym poddać siÄ™ procedurze zapÅ‚odnienia pozaustrojowego ( jak wiadomo ryzyko jest znaczne)?
  • Czy wolno zamrażać ludzkie embriony, a po rozmrożeniu implantować je do narzÄ…du rodnego kobiety, wobec braku pewnoÅ›ci, że nie szkodzi to zdrowiu dziecka?
  • Jeżeli uznamy, że zamrażanie ludzkich embrionów jest dozwolone, to po jakim czasie od zamrożenia ludzki embrion winien być uznany za bezużyteczny i nie powinno siÄ™ go już implantować?
  • Czy wolno niewykorzystane ludzkie embriony zabijać?
  • Czy dopuszczalna jest procedura tzw. matki zastÄ™pczej?
  • Czy matkÄ™ zastÄ™pczÄ… można wynajmować za pieniÄ…dze?
  • Czy biotechnologiczne procedury sztucznego wytwarzania czÅ‚owieka na zamówienie, o okreÅ›lonych zamówionych cechach, nie naruszajÄ… praw tego czÅ‚owieka? Co robić z czÅ‚owiekiem, którego cechy nie odpowiadajÄ… oczekiwaniom zamawiajÄ…cych? Czy komercjalizacja reprodukcyjnoÅ›ci jest etycznie pozytywna – zwÅ‚aszcza w punktu widzenia nowo poczÄ™tego czÅ‚owieka? ( Bywa, że dla zapÅ‚odnienia pozaustrojowego poszukuje siÄ™ odpowiedniego „materiaÅ‚u genetycznego”. Jednak skutki zabiegu nie sÄ… pewne – sztucznie poczÄ™te dziecko może nie mieć oczekiwanych cech).
  • Jeżeli uznalibyÅ›my, że procedura matki zastÄ™pczej jest dopuszczalna, to czy wolno implantować ludzki embrion matce zastÄ™pczej na zamówienie dowolnych osób, czy tylko na zamówienie osób speÅ‚niajÄ…cych okreÅ›lone kryteria (rodzinne, czy inne)?
  • Kim w Å›wietle prawa sÄ… rodzice sztucznie poczÄ™tego dziecka – rodzice biologiczni czy osoby, które zamówiÅ‚y stosownÄ… procedurÄ™, nawet jeÅ›li nie sÄ… rodzicami biologicznymi?
  • Czy pozbawienie czÅ‚owieka informacji o jego rodzicach biologicznych narusza jego prawa?
  • Czy dawcami komórek rozrodczych mogÄ… być osoby chore psychicznie (nawet jeÅ›li sÄ… zdolne do dziaÅ‚aÅ„ prawnych), lub osoby obarczone innymi chorobami n.p. dziedzicznymi ? JeÅ›li nie to kto ma sprawować stosownÄ… kontrolÄ™?
  • Jakie informacje o dawcach komórek rozrodczych powinna otrzymać kobieta, której wytworzony sztucznie embrion bÄ™dzie implantowany?
  • Czy wolno „zamawiać” pożądane cechy sztucznie poczÄ™tego dziecka (np. kolor oczu czy cechy psychiczne) i wedÅ‚ug tego „zamówienia” selekcjonować ludzkie komórki rozrodcze, lub zamrożone embriony?
  • Czy wolno używać do zapÅ‚odnienia ludzkich komórek rozrodczych po Å›mierci dawców tych komórek?
  • Czy mężczyzna żyjÄ…cy w małżeÅ„stwie ma prawo odmówić zgody na implantacjÄ™ embrionu jego żonie, jeżeli ojcem biologicznym embrionu jest inny mężczyzna?
  • Na jakiej podstawie prawnej rozstrzygać zwiÄ…zane z poprzednim pytaniem spory sÄ…dowe (np. spadkowe)?
  • Czy czÅ‚owiek, który powstaÅ‚ w wyniku zapÅ‚odnienia in vitro ma prawo do odszkodowania, jeżeli w wyniku tej procedury poniósÅ‚ szkodÄ™ na zdrowiu (np. w wyniku zamrożenia), jeżeli tak, to gdzie zgÅ‚aszać roszczenia?
  • Czy wolno zrezygnować z obowiÄ…zków rodzicielskich wobec dziecka poczÄ™tego in vitro, jeżeli nie odpowiada ono stosownym wymaganiom?
  • Czy akceptowalna jest stymulacja hormonalna dla pobudzenia owulacji, lub utrzymania ciąży w wyniku zapÅ‚odnienia in vitro, wobec faktu, że niesie ona z sobÄ… znaczne ryzyko zdrowotne i może stanowić zagrożenie życia?
  • Wymienione wyżej problemy wymagajÄ… decyzji etycznych i rozwiÄ…zaÅ„ prawnych. Najpierw jednak należy uÅ›wiadomić sobie prawdÄ™, że pytania istniejÄ…. SÄ…dzÄ™, że formuÅ‚owanie pytaÅ„, które wymagajÄ… poznania prawdy, jest istotnym elementem rozważaÅ„ bioetycznych w oparciu o sumienie osób prowadzÄ…cych debatÄ™.

    Jerzy Umiastowski
    dr n. med.


    powrót
     
    webmaster © jotka