POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 


 

O René Dubosie, jego nowej medycynie hipokratesowej i teologii Ziemi

Kazimierz Szewczyk

Treść referatu rozbita jest na trzy części odpowiadające jego tytułowi.

1. O Ren̩ Dubosie Рbiogram naukowy

Twórczość Dubosa (1901-1982) – urodzonego we Francji i pracujÄ…cego w USA uczonego i myÅ›liciela – obejmuje dwie fazy: sensu stricto naukowÄ… i filozoficznÄ…. KażdÄ… fazÄ™ podzielić można na dwa zazÄ™biajÄ…ce siÄ™ etapy, mianowicie okres naukowy na etap badaÅ„ nad mikroorganizmami glebowymi, dajÄ…cy poczÄ…tek erze antybiotyków oraz na etap wszechstronnych studiów nad etiologiÄ…, patologiÄ… i klinikÄ… gruźlicy pÅ‚uc, a także czynnikami czyniÄ…cymi z gruźlicy chorobÄ™ spoÅ‚ecznÄ…. FazÄ™ naukowÄ… ze wzglÄ™du na przywoÅ‚ane badania okreÅ›la siÄ™ również mianem mikrobiologicznej. Faza filozoficzna obejmuje etap zainteresowania filozofiÄ… medycyny, owocujÄ…cego projektem „nowej medycyny hipokratesowej” i etap twórczoÅ›ci ekologicznej, nazywanej przez Dubosa „teologiÄ… Ziemi”.

Na metodologiÄ™ i tematykÄ™ studiów naukowych podejmowanych przez Dubosa oraz jego refleksji filozoficznej nad medycynÄ… i ekologiÄ… najwiÄ™kszy wpÅ‚yw miaÅ‚ artykuÅ‚ Sergiusza Winogradzkiego, rosyjskiego agrobiologa. Autor uzasadnia w nim poglÄ…d o koniecznoÅ›ci badaÅ„ mikroorganizmów w ich naturalnych Å›rodowiskach, przede wszystkim w glebie. Taka metodologia pozwala na Å›ledzenie wzajemnych relacji miÄ™dzy drobnoustrojami w ich zapoÅ›redniczeniu przez różnorakie modyfikujÄ…ce wpÅ‚ywy otoczenia. Dubos, zarówno jako mikrobiolog jak i filozof, ujmowaÅ‚ organizmy żywe w tym jednostki i populacje ludzkie jako skÅ‚adniki szerszych systemów obejmujÄ…cych ich Å›rodowiska bytowania, u Homo sapiens – także spoÅ‚eczne i kulturowe. Inaczej mówiÄ…c, praca Winogradzkiego daÅ‚a mu podstawy dynamiczno-systemowego modelu rzeczywistoÅ›ci.

Duże wrażenie wywarła na Dubosie wydana w 1924 r. książka Levisa Mumforda Stick and Stones: A Study of American Architecture and Civilisation. Pod jej wpływem nabrał przekonania, że instytucje państwa powinny służyć potrzebom ludzi i tym sposobem przyczyniać się do polepszania jakości naszego życia. Przekonanie to jest szczególnie widoczne w projekcie systemowego zapobiegania chorobom przenoszącego główny ciężar profilaktyki z jednostek na instytucje ochrony zdrowia. Także silna u Dubosa wiara w postęp cywilizacyjny jest pochodną fascynacji Mumfordem.

2. Filozofia medycyny – projekt nowej medycyny hipokratesowej

Na filozofię medycyny proponowaną przez Dubosa składają się:
a. dynamiczno-adaptacyjna koncepcja zdrowia i choroby,
b. antropologia filozoficzna rekonstruująca naturę Homo sapiens i jej modyfikacje adaptacyjne wywoływane przez kulturę, przede wszystkim zachodnią,
c. model systemu opieki zdrowotnej zgodny z przyjmowaną koncepcją zdrowia i naturą człowieka.

Dubos w koncepcji zdrowia i choroby nawiązywał do twórczości lekarzy ze szkoły Hipokratesa, uzupełniając ją o dwa bardzo istotne wymiary: społeczny i dynamiczno-historyczny (ewolucyjny). Uwspółcześnił także język i terminologię z właściwej klasycznej filozofii greckiej na współczesną używaną przez zwolenników systemowego ujęcia rzeczywistości. Po uwzględnieniu tych zmian koncepcję mikrobiologa można w skrócie przedstawić jak następuje:

Ad. a. Każdy czÅ‚owiek jest hierarchicznie zorganizowanym i funkcjonalnie uporzÄ…dkowanym systemem. Ze swej strony jednostki ludzkie stanowiÄ… elementy nadrzÄ™dnej wobec nich caÅ‚oÅ›ci spoÅ‚eczno-kulturowo-przyrodniczej. W razie koniecznoÅ›ci ten nadrzÄ™dny system można rozdzielić na trzy skÅ‚adowe podsystemy i badać rodzaj powiÄ…zaÅ„ miÄ™dzy nimi. W systemowym i zdynamizowanym ujÄ™ciu zdrowie definiuje siÄ™ na poziomie teoretycznym oraz praktycznym. Na poziomie teoretycznym jest ono miarÄ… zdolnoÅ›ci jednostek i grup spoÅ‚ecznych do budowania nowej homeostazy (= dynamicznej równowagi systemowej) ze zmienionym Å›rodowiskiem-ukÅ‚adem nadrzÄ™dnym. Budowanie to obejmuje także tworzenie nowej równowagi wewnÄ…trz przystosowujÄ…cej siÄ™ caÅ‚oÅ›ci. Im wiÄ™ksze zdolnoÅ›ci adaptacyjne, tym wiÄ™ksze mogÄ… być zmiany otoczenia – zbyt gwaÅ‚towne lub/i zbyt rozlegÅ‚e mogÄ… przekroczyć zdolnoÅ›ci przystosowawcze jednostek, grup bÄ…dź nawet caÅ‚ych spoÅ‚eczeÅ„stw. Wówczas takie systemy stajÄ… siÄ™ caÅ‚oÅ›ciami chorymi. Choroba – bÄ™dÄ…c zaburzeniem równowagi – jest zarazem poczÄ…tkiem zdrowienia, czyli budowania nowej homeostazy.

Na poziomie praktycznym zdrowie jest zdolnoÅ›ciÄ… do dziaÅ‚ania w zaburzonym systemie-otoczeniu. Jest to ujÄ™cie opozycyjne w stosunku do definicji WHO, zgodnie z którÄ… zdrowie jest „peÅ‚nym dobrostanem”. Zdaniem Dubosa tak zdefiniowane zdrowie nie jest nawet ideaÅ‚em, do którego należy dążyć, lecz szkodliwÄ… utopiÄ… Å›wiata bez chorób.

Ad. b. Proponowany przez Dubosa model natury ludzkiej jest modelem adaptacyjnym – natura powstaÅ‚a jako genetyczne i kulturowe przystosowanie do zmieniajÄ…cego siÄ™ otoczenia. Cechuje jÄ… z jednej strony konserwatyzm wynikajÄ…cy z determinizmu przystosowaÅ„ – mikrobiolog nazwa go „freudyzmem biologicznym”. RównoczeÅ›nie adaptacje majÄ… charakter dynamiczny: zmieniajÄ… także system, do którego sÄ… przystosowaniem. W naszej kulturze dynamizm adaptacyjny wyraża mit Prometeusza. Z dokonaniami tego bohatera nieodÅ‚Ä…cznie zwiÄ…zane jest cierpienie – ten aspekt czÅ‚owieczej natury można nazwać podatnoÅ›ciÄ… na zranienie (vulnerability). Wynika on z freudyzmu biologicznego, a Å›ciÅ›lej z napiÄ™cia miÄ™dzy dynamizmem a determinizmem.

Ad. c. Dubos model systemu opieki zdrowotnej buduje w polemice z obecnym – redukcjonistycznym – sposobem uprawiania medycyny. Mikrobiolog nazywa go „medycynÄ… kowbojskÄ…”, gdyż dominujÄ…cÄ… strategiÄ… tego sposobu jest doraźna walka z chorobami napÄ™dzana zÅ‚udnÄ… i szkodliwÄ… nadziejÄ… na ich ostateczne wykorzenienie. Strategia ta medycznie maÅ‚o efektywna hamuje prometejski skÅ‚adnik natury ludzkiej i odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ w profilaktyce do jednostkowego poczucia winy za chorobÄ™ – zwiÄ™ksza cierpienia ludzi ponad niezbÄ™dnÄ… miarÄ™ wynikajÄ…cÄ… z vulnerability. Jednym zdaniem, jest to model opieki caÅ‚kowicie niezgodny z naturÄ… czÅ‚owieka i dynamicznÄ… koncepcjÄ… zdrowia.

Oba te warunki zgodnoÅ›ci speÅ‚niać ma nowa medycyna hipokratesowa. Jest ona, podobnie jak jej grecka poprzedniczka, przede wszystkim medycynÄ… zapobiegawczÄ…. Jednakże w odróżnieniu od swej antenatki w centrum zainteresowania stawia profilaktykÄ™ i ewentualnÄ… terapiÄ™ systemów spoÅ‚eczno-kulturowych, przerzucajÄ…c zarazem ciężar zapobiegania na instytucje. Proponowania przez Dubosa profilaktyka ma dwa wymiary. Do pierwszego, negatywnego, należy wczesne wykrywanie i korygowanie szkodliwych (patologicznych) zmian systemowych. W drugim, pozytywnym, wymiarze medycynie przypada kierowanie naszÄ… cywilizacjÄ… w sposób zapewniajÄ…cy ludziom zdrowie i umożliwiajÄ…cy pożądany styl życia. Profilaktyka pozytywna wyznacza zatem opiece zdrowotnej cele pozwalajÄ…ce na ekspresjÄ™ natury ludzkiej – jej skÅ‚adnika prometejskiego – za możliwie minimalnÄ… cenÄ™ cierpienia. PrzewodniczkÄ… tak rozumianej opieki ma być filozofia, podobnie jak za czasów Hipokratesa.

3. Teologia Ziemi – globalizacja nowej medycy hipokratesowej na caÅ‚ość supersystemu żywego naszej planety

Dubos w twórczoÅ›ci ekologicznej silnie akcentuje unikalność Ziemi. Jej niepowtarzalne wÅ‚asnoÅ›ci, utożsamiane przez niego z piÄ™knem, sÄ… dzieÅ‚em ewoluujÄ…cego życia. Niepowtarzalnie piÄ™kne sÄ… również poszczególne obszary Ziemi współksztaÅ‚towane w historii w adaptacyjnym dialogu mieszkaÅ„ców tych okolic. Zdaniem mikrobiologa, dla piÄ™kna żywimy uczucie czci i szacunku traktujÄ…c je jak wewnÄ™trznÄ… nieinstrumentalnÄ… wartość Ziemi. Najstarszym kulturowym wyrazem tych uczuć jest religia – stÄ…d teologia Ziemi. Do piÄ™knej bo unikalnej Ziemi i takich jej okolic powinniÅ›my podchodzić jak do sfery sacrum. Nie oznacza to jednak bezwarunkowego podporzÄ…dkowania siÄ™ „mÄ…droÅ›ci natury”, gÅ‚oszonego przez deterministów Å›rodowiskowych. Z pierwotnÄ… religiÄ…, twierdzi mikrobiolog, zawsze wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ magia sankcjonujÄ…ca ludzkÄ… aktywność skierowanÄ… ku przyrodzie. Technologia jest takÄ… „magiÄ…”, która jednakże wyeliminowaÅ‚a „religiÄ™”. Dubosowi chodzi o to, aby na powrót zrównoważyć przeciwstawne siÅ‚y „magii” i „religii”. DzieÅ‚a tego podjąć siÄ™ ma samoÅ›wiadoma religia – owa teologia Ziemi – bÄ™dÄ…ca de facto wzbogaconÄ… o refleksjÄ™ ekologicznÄ… filozofiÄ… nowej medycyny hipokratesowej. Ekolog ze szkoÅ‚y Dubosa powinien uprawiać ZiemiÄ™ tak, aby ocalajÄ…c piÄ™kno jej okolic stwarzać zarazem warunki dla zdrowia i ekspresji natury mieszkaÅ„ców tych okolic. PrzypomnÄ™, że medyk powinien w ten sposób „uprawiać” systemy kulturowe i spoÅ‚eczne. MiÄ™dzy tymi dwoma specjalnoÅ›ciami musi dojść do Å›cisÅ‚e współpracy i, być może, poddania filozofii medycyny kierownictwu teologii Ziemi (filozofii ekologii).

powrót
 
webmaster © jotka